Wiele osób, z różnych przyczyn, rezygnuje ze spożycia nabiału. Alternatywą dla krowiego czy koziego mleka mogą być mleka, a właściwie napoje roślinne. Dzisiaj chciałam się z wami podzielić przepisem na mleko owsiane. Moim zdaniem najłatwiejsze w przygotowaniu spośród mlek roślinnych. Na blogu, w starszych wpisach znajdziecie też przepis na mleko kokosowe.

Dlaczego warto przygotować mleko owsiane samodzielnie?

  • Zyskasz pewność co do jego składu. Przygotowując mleko owsiane samodzielnie używasz płatków i wody, ewentualnie soli czy dodatek oleju. Trudno jest kupić mleko roślinne o dobrym składzie. W sklepowych wariantach najczęściej znajdziemy zagęstniki i stabilizatory w postaci gumy gellan, gumy guar, karagenu i maltodekstryny, często znajdziemy tam również dodany cukier. Korzystnym dodatkiem w „kupnym” mleku są witaminy D, B2, B12, E i wapń.
  • Cena. Mleko roślinne kosztuje około 10 zł za litr. Koszt wyprodukowania litra domowego mleka owsianego to około 2 zł.
  • Po przygotowaniu mleka pozostanie nam jeszcze „pulpa owsiana”, której możemy dodać do ciastek, koktajlu czy owsianki
  • Jest bardzo łatwe w przygotowaniu. Potrzebujemy płatków, wody mineralnej, blendera i gazy.
  • Moim zdaniem jest najsmaczniejsze z mlek roślinnych, nie ma tak wyraźnego smaku jak kokosowe czy migdałowe. Można je wykorzystać do dań słodkich i wytrawnych.
  • Nie ma laktozy, ani białek mleka krowiego, więc może być spożywane przez osoby z nietolerancją laktozy czy alergią na białka mleka krowiego. Do ich przygotowania można użyć certyfikowanych płatków bezglutenowych (z przekreślonym kłosem na opakowaniu), wtedy będzie mogło być spożywane przez osoby chore na celiakię. Jest też odpowiednie dla wegan i wegetarian
  • Nie dostarczy nam takiej ilości wapnia jak mleko krowie, ale możemy je wzbogacić w wapń używając wody mineralnej o dużej zawartości wapnia. Dostarczy nam za to więcej żelaza, wit E, potasu, magnezu, cynku, miedzi, folianów, a mniej sodu.
  • Sami decydujemy o ewentualnym dodatku cukru do mleka, śmiało można go pominąć, ale jeżeli komuś brakuje słodyczy, można użyć np. miodu lub daktyli.

Przepis na domowe mleko owsiane

Składniki

  • 200 g płatków owsianych
  • 1 litr wody mineralnej

Wykonanie

Płatki owsiane blendujemy na mąkę, następnie zalewamy wodą mineralną i odstawiamy na około godzinę (może być dłużej). Płyn się rozwarstwi, więc mieszamy go przed przecedzeniem. Na sitku układamy gazę i przecedzamy płyn. Mleko przelewamy do butelki/słoiczka i przechowujemy w lodówce 2-3 dni. Z podanych składników otrzymamy około 0,7 l mleka. Z pozostałej pulpy możemy przygotować ciasteczka, dodając do niej np. banana i bakalie.

Wartość odżywcza

jest trudna do oszacowania, bo trudno ocenić ile płatków pozostało, a ile znajduje się w mleku. Kaloryczność wynosi około 50 kcal/100 ml. Mleko owsiane będzie zawierało mniej wapnia i sodu od mleka krowiego, ale dostarczy więcej żelaza, potasu, magnezu, cynku, miedzi, wit z grupy B i E. Owies zawiera również sporo błonnika w formie rozpuszczalnego w wodzie betaglukanu, któremu przypisuje się zapobieganie chorobom układu krążenia, cukrzycy typu II czy występowaniu niektórych nowotworów.

 

Share This