Krakersy z ciecierzycy to dobra alternatywa dla gotowych słonych przekąsek. Warto je przygotować na imprezę czy wieczór filmowy. Sprawdzą się również jako dodatek do lunchboxa do pracy lub szkoły. W przeciwieństwie np. do czipsów nie będą to tylko puste kalorie. Taka przekąska dostarczy nam witamin z grupy B, E, magnezu, żelaza, cynku, miedzi, potasu, folianów, wapnia i selenu.

Przygotowując potrawy samodzielnie mamy pewność, co do ich składu. W przypadku krakersów jest to mąka z ciecierzycy lub zmielona ciecierzyca, jajo, olej, woda i przyprawy. W przypadku czipsów, oprócz ziemniaków, oleju i przypraw, których się spodziewamy, znajdziemy cukier, aromaty, barwniki, wzmacniacze smaku. Wiadomo, że czipsy są dosyć kaloryczną przekąską, a nie trudno zjeść całą paczkę. Zjedzenie 100 g czipsów dostarczy nam około 500 kcal, 36 g tłuszczów w tym ponad 12 g nasyconych kwasów tłuszczowych, 5,4 g białka i 45,4 g węglowodanów, poza tym nie charakteryzują się specjalnymi walorami żywieniowymi. Domowe krakersy są bardziej sycące niż czipsy, więc prawdopodobnie zjemy ich mniej. Dostarczą też mniej kalorii (370 kcal/100g), prawie trzykrotnie mniej mniej tłuszczów (12,2g/100g), nasyconych kwasów tłuszczowych (1,4g/100g), więcej białka (19,2g/100g) i porównywalne ilości węglowodanów (45,2g/100g). W przeciwieństwie do czipsów, nie będą to puste kalorie, bo poza energią, dostarczą nam również witamin i składników mineralnych, o których pisałam wyżej. Domowe krakersy to na pewno zdrowszy wybór. Osobiście, krakersy bardzo mi smakują, choć nie są to czipsy. Mam nadzieję, że i wy je docenicie 🙂 Może przy okazji zakupu ciecierzycy przekonacie się do częstszego spożywania strączków. O tym dlaczego warto je jeść, pisałam przy okazji przepisu na pastę z fasoli.

Przepisy na krakersy z ciecierzycy

Składniki (na około 350 g gotowych krakersów)

  • 300 g mąki z ciecierzycy (2 szklanki) lub 2 szklanki zmielonej ciecierzycy np. w młynku do kawy
  • 1 jajo
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • 1/4 szklanki wody
  • Przyprawy np. sól, pieprz, papryka słodka, papryka wędzona, chili, oregano

Wykonanie

Piekarnik rozgrzewamy do 180C. Do miski wsypujemy mąkę, przyprawy (np. sól, pieprz, chili, wędzoną paprykę, oregano) dodajemy jajo, olej i powoli mieszając dodajemy wodę. Ciasto wygniatamy, cieniutko rozwałkowujemy, kroimy w kostkę. Pieczemy w temperaturze 180C przez około 12 minut.

Uwagi: ciasto rozwałkowujemy naprawdę cienko, nawet rozkładając je na dwie blaszki i piekąc na dwa razy. Cienkie krakersy są najsmaczniejsze i najbardziej chrupiące. Ja moje rozwałkowałam dobrze po brzegach, a środek trochę zaniedbałam i te grubsze, bardziej się kruszyły.

Wartość odżywcza (100g krakersów)

  • Energia 370 kcal
  • Białko 19,2 g
  • Tłuszcze 12,2 g
  • Nasycone kwasy tłuszczowe 1,4g
  • Jednonienasycone kwasy tłuszczowe 5,2 g
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe 4,0 g
  • Węglowodany 45,2 g w tym 8,8 g błonnika
  • Dodatkowo dostarczają witamin z grupy B, E, magnezu, żelaza, cynku, miedzi, potasu, folianów, wapnia i selenu
Share This